laat je uitdagen!

Scouting Nederland

Onlangs heeft Scouting de eer gehad haar beschermvrouwe, Koningin Máxima, te mogen ontvangen op Scoutinglandgoed Zeewolde. Naar aanleiding daarvan heeft Hare Majesteit een column geschreven voor de externe nieuwsbrief van Scouting Nederland. Daar zijn wij natuurlijk erg trots op en dus willen we je die column niet onthouden! De complete nieuwsbrief vind je hier: http://ow.ly/OMgcg

In de buitenlucht!

Rennen, klimmen, stoeien en samen spelen met andere kinderen. Lekker in de buitenlucht, langs het water, op het gras of in het bos. Wat is er leuker! Natuurlijk, je wordt er best een beetje vies van. Maar je kunt wel al je energie en fantasie kwijt! Buitenspelen is gezond en doet een beroep op alle zintuigen. Het is een uitdagende manier om spelenderwijs te leren samenwerken en risico’s te leren inschatten. Kinderen vinden het fantastisch. En ook ouders vinden het belangrijk dat hun kinderen de kans krijgen buiten actief te zijn.

Bij Scouting zetten 25.000 vrijwilligers zich in om kinderen samen spannende avonturen te laten beleven in meer dan duizend scoutinggroepen door heel Nederland. Voor geslaagde buitenactiviteiten is een geschikte plek die voldoende uitdaging biedt heel belangrijk. Het nieuwe Scoutinglandgoed Zeewolde, dat ik op 13 juni mocht openen, is een voorbeeld van zo’n uitdagende locatie. Kinderen en jongeren kunnen zich daar op en rond het water helemaal uitleven. Ik heb gesproken met vrijwilligers en met scouts en zij waren enorm enthousiast. En dat kan ik me goed voorstellen. Ik heb gezien met hoeveel zorg voor de natuur het landgoed wordt ontwikkeld en hoeveel prachtige mogelijkheden het nu al biedt om samen te kamperen, varen, klimmen, mountainbiken en spelen.

Scouting prikkelt de creativiteit van kinderen, geeft hun meer zelfvertrouwen en versterkt hun sociale talenten. Bovendien genieten ze er met volle teugen van. En dat is best een moddervlek of een halfnat pak waard!

Hare Majesteit Koningin Máxima
Beschermvrouwe van Scouting Nederland