Explorers

Explorers zijn jongens en meisjes van de leeftijd 15 tot en met 18 jaar. Deze gemengde groep, draait elke woensdag avond van half 8 tot half 10. In D’n Den in de blokhut van Scouting Aarle-Rixtel.

Bij de Explorers is zelfstandigheid een belangrijk aspect, niet de leiding maar zijzelf bepalen het programma. Daar staat dan wel weer tegen over dat ze het allemaal ook zelf moeten plannen en uitvoeren.

Dat klinkt als een uitdaging op zich maar dat valt reuze mee in (normaliter) tweetallen bepaal je wie wat en wanneer doet en mocht je er onverhoopt niet uit komen dan springt de begeleiding gewoon even bij.

Programma’s kunnen zo gek en gaaf zijn als ze zelf kunnen bedenken, ze kunnen gaan sterren kijken, naar het bos, klimmen, met licht spelen, kijken wat je met je pionierkunsten kunt bouwen, films maken, tochten voor de begeleiding uitzetten, keukenprins en prinsesje spelen, noem het maar op het kan allemaal.

De begeleiding kijkt wel over een schouder mee of een en ander nog wel veilig en verantwoord gebeurt maar dat betekent niet dat we de handjes vast gaan houden.

Kamp
Elk jaar wordt er in de eerste week van de schoolvakantie op kamp/vakantie gegaan om een nieuwe omgeving, natuur of land te ontdekken. De plaats van het zomerkamp wordt ook door de Explorers zelf gekozen en voorbereid en is vaak ook wat uitdagender. Ze blijven vaak niet op één terrein maar hikend met de kampeer spullen op de rug of per trein door het land of misschien wel per boot om zo de wereld te verkennen, dat is geheel aan de keuze van de jongeren

Ook zal er ieder jaar een aantal weekenden en overnachtingen plaatsvinden om leuke activiteiten te ondernemen de Explorers, samen met de Rover-Scouts en Plus-Scouts doen ieder jaar ook mee met een internationaal communicatie weekend (JOTA JOTI) maar er is ook plaats voor een spel-weekend (lan-party) of een survival weekend.

Vaak wordt er in het weekend ook nog een leuke activiteit georganiseerd, eenmaal per jaar zetten we ons in voor de samenleving bij de Aarle-Rixtelse Dorpsfeesten, om een extra zakcentje op te halen voor het kamp. Maar de jongeren zijn ook welkom bij een Film Avond, kerstmis en carnaval.