Groepen / Speltakken

Een speltak is bij Scouting Aarle-Rixtel een groep kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd die met elkaar omgaan. Daarbij zullen zij meer sociale contacten krijgen door nieuwe vrienden te maken. Ook zullen zij in zo’n speltak enkele dingen leren waardoor hun creativiteit en inzicht vergroot zullen worden. Bij Scouting Aarle-Rixtel zijn de kinderen onderverdeeld in zeven groepen: Bevers, Welpen, Scouts, Explorers, Rover-Scouts en Plus-Scouts. In deze “speltakken” gaat het er niet speciaal om iets te leren maar meer om plezier te maken. Zodat ieder kind, jongen of meisje zich goed kan vermaken bij de scouting.

Scouting Aarle-Rixtel heeft de volgende speltak indeling:

Bevers 5-8Welpen 8-11Scouts 11-14Explorers 15-18Rover-Scouts 18-21Plus-Scouts 21-99

Doormiddel van de speltakken proberen wij de kinderen zelfstandig te laten worden. Vooral in het begin (Bevers en Welpen) wordt er nog veel geholpen bij de kinderen. Later bouwt zich dat steeds verder af. Vanaf de Explorers worden de scouts vrijgelaten in het maken van programma’s. Hier wordt nog wel toezicht gehouden door begeleiding, maar al veel minder dan de vorige speltakken. De Rover Scouts draaien geheel zelfstandig en hebben een adviseur.

Leiding

Elke speltak heeft zijn eigen sterke leiding team. Binnen het team is er leiding die competent zijn verklaard door scouting Nederland, om officieel leiding te morgen geven aan kinderen van een bepaalde leeftijd, dit is gegaan via een leiding(gevende)cursus. Ook is er in de groep minimaal een leiding die een officiële kamp erkenning heeft, hierdoor weet de leiding meer over het kamp gebeuren, andere verenigingen hebben niet zo’n cursus.